Editoriaal
Auteur: Françoise Verfaillie Co-auteurs: Jean Luc Meulemeester, Anselm Hoste, Valentin Vermeersch, Benoit Kervyn, Hilde Lobelle-Caluwé, Helga Gielen, Hans Geybels, Frits Scholten, Iris Ippel, Edmond Niffle-Anciaux, Ingrid Leye (Brugge Foundation), fotografen: Filip Demeulemeester en Thomas De Boever Kunstenaar: Raven Lamoot bijzondere dank voor scenografie: Cecile Jacobs, Stefaan Lanszweert en Kristof Lataire
In de Lage Landen ontstond in dezelfde periode het gebruik van kerstwiegjes, een vereenvoudigde versie van de stal. Deze kleine kribbetjes, vaak polychroom beschilderd of verguld, symboliseerden de nederige omstandigheden van de geboorte van Christus. Ze waren niet alleen devotionele objecten, maar ook artistieke meesterwerken die een tastbare link boden tussen de gelovige en het goddelijke.
De Rituelen van het Kerstwiegje
In de late Middeleeuwen stond het kerstwiegje in vele huishoudens en kloosters centraal tijdens de kerstviering. Het wiegen van het kindje Jezus was een daad van persoonlijke devotie, waarbij men door middel van symboliek deelnam aan de geboorte van Christus. De gelovigen trokken aan het zijden koordje om het kindje te wiegen, terwijl belletjes zacht rinkelen en kerstliederen werden gezongen. Dit geluid riep de engelenzang van de kerstnacht op, een hemelse herinnering aan de geboorte van Christus.
In de Sint-Godelieveabdij, waar deze traditie tot de vroege twintigste eeuw voortleefde, stond het wiegje tijdens de kersttijd op een altaartje in het koor.
De Spirituele Betekenis
Het wiegje symboliseert de kern van het geloof. De zuilen weerspiegelen het Oude en Nieuwe Testament, terwijl het voetstuk de stevige basis van het christendom vertegenwoordigt. Voor de zusters was het wiegen van het kindje een manier om het mysterie van de Menswording te overdenken en innerlijk te beleven. De handeling ging verder dan abstracte meditatie: het bood een fysieke ervaring van devotie die de ziel hielp dichter tot God te komen.
In sommige kloosters werd het kindje Jezus zelfs uit de wieg genomen om gewassen en verzorgd te worden. Deze rituele handelingen brachten de zusters in aanraking met het leven van Christus, een essentieel aspect van de spirituele beweging van de Moderne Devotie. Deze beweging, gericht op persoonlijke meditatie en navolging van Christus, benadrukte de verantwoordelijkheid van de individuele gelovige in het zoeken naar een directe verbinding met God.
Een Erfgoed van Wereldformaat
Vandaag de dag zijn slechts 27 kerstwiegjes wereldwijd bewaard gebleven. Het exemplaar uit de Sint-Godelieveabdij is bijzonder omdat het nog steeds in zijn oorspronkelijke context aanwezig is, ondanks het vertrek van de zusters in 2013. Het wiegje is niet alleen een kunsthistorisch waardevol object, maar ook een symbool van een verdwenen traditie die eeuwenlang deel uitmaakte van het religieuze leven in Europa.
Met deze tentoonstelling wordt het kerstwiegje niet alleen gekoesterd als een artistiek meesterwerk, maar ook als een bron van inspiratie voor bezinning en verwondering in de kersttijd.
Epiloog: Het Lied van Susa Nina
De traditie van het wiegen van het Christuskind leeft voort in liederen zoals Susa Nina, een ode aan de nederige geboorte van Christus. Met woorden die de vreugde en vrede van Kerstmis bezingen, blijft dit lied deel van ons collectieve geheugen:
Susa nina, 't hemelse hof in een arme stal,
En engelen wieken naar 't aardse dal.
En vullen de sferen met feestgeschal,
Susa nina voor de Koning van 't heelal.
Referenties
- Anselm Hoste o.s.b., “tClooster van Sinte Godelieve eertijds buyten Ghistele nu binnen Brugghe”. (1973)
- Benoit Kervyn, Kerst: iconografie en symboliek. Tentoonstellingscatalogus Sint-Salvators-kathedraal Brugge. (2006)
- Edmond Niffle-Anciaux, Annales de la Société archéologique de Namur, volume v 18, pag. 438-443. (1886)
- Edmond Niffle-Anciaux, Le Repos de Jésus et les berceaux reliquaires. (1896)
- Frits Scholten, 'attributed to Borman werkplaats, Christmas Crib, Brussels, c. 1500 - c. 1510', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam. (2024)
- Hans Geybels, Heiligen en tradities in Vlaanderen: Herfst & Winter. (2018)
- Helga Gielen, Twee kerstwiegjes van de 15de eeuw uit het Groot Begijnhof Leuven. (2020)
- Hilde Lobelle-Caluwé, Stedelijke Musea Brugge, kunstwerk van de maand. (december 1990)
- Iris Ippel, A Christmas Crib as a Meek Heart of the Late Mediaeval Christian, The Rijksmuseum Bulletin, Rijksmuseum Amsterdam, vol. 62, no. 4, pag. 330-347. (2014)
- Jean Luc Meulemeester, Echo’s van 400 jaar Sint-Godelieve abdij in Brugge. (2023)
- Valentin Vermeersch, Kunstleven. Brugges Kunstbezit. Gotisch Kerstwiegje. Brugsch Handelsblad. (1969)
- Catalogus tentoonstelling Borman en zonen: de beste beeldsnijders Museum M Leuven. (2019)