17de-eeuws schilderij terug thuis in Brugse Sint-Godelieveabdij
Jouw contactpersoon
Joanna de Labaye is terug waar ze thuishoort: in de Sint-Godelieveabdij in Brugge. Of althans een schilderij van haar. Toerisme Vlaanderen kocht het portret van het miraculeus genezen meisje en brengt het terug naar de Brugse abdij, waar het oorspronkelijk hing. Zo gaat er nog meer kracht uit van deze religieuze erfgoedparel.
Toerisme Vlaanderen brengt het 17de-eeuwse schilderij van Joanna de Labaye weer waar het hoort, in de Sint-Godelieveabdij in Brugge. Kunst aankopen is niet de hoofdtaak van Toerisme Vlaanderen, maar dit portret is een belangrijk stuk. Hiermee werken we verder richting de totale ontsluiting van (religieus) erfgoed door het onroerende, immateriële en roerende samen te brengen. Bovendien versterkt het alleen maar de beleving van de plek én het schilderij zelf.
Het zogenaamde votiefportret – of schenkerportret - van Joanna de Labaye (1652) vertelt het verhaal van een klein meisje dat doodziek was door een ernstige keelkwaal, maar miraculeus werd genezen door Sint-Godelieve. Als dank voor de genezing, lieten de ouders van Joanna een portret van hun dochter schilderen. Dat schonken ze aan de abdij. Het portret werd later ontvreemd en ging van de Verenigde Staten naar Nederland. Toerisme Vlaanderen kocht het schilderij in 2021 van de Nederlandse familie Wöllenstein. De aankoop ervan past bovendien ook perfect in de Reizen naar Morgen-filosofie waar we de ziel van de plek centraal plaatsen en meerwaarde bieden aan bezoeker, bewoner en ondernemer.
De Sint-Godelieveabdij in Brugge maakt, samen met het daar tegenovergelegen klooster van de Minderbroeders Kapucijnen, deel uit van de ‘Tuin van Heden’, een pilootproject van Toerisme Vlaanderen. Met dit pilootproject wil Toerisme Vlaanderen mensen inspireren hoe een verkenningstraject naar een nieuwe toekomst van religieus erfgoed er kan uitzien.