Tijdslijn
2021
Fase 1 - Onderzoek van de site
Nieuwe eigenaar
Toerisme Vlaanderen is sinds eind 2021 de nieuwe eigenaar van het Kasteel van Leut. Het kasteeldomein werd overgekocht van de sociale huisvestingsmaatschappij Maaslands huis. Een eerste stap in de toekomstplannen voor deze erfgoedparel met haar rijke geschiedenis.
2022
Fase 2 - Onderzoek van het potentieel van de site
Mogelijke toekomstscenario's
In de zomer van 2022 zwaaide het kasteel zijn poorten open voor het publiek. Bezoekers deelden hun plannen, dromen en ideeën voor de toekomstige bestemming van het domein. Maar liefst 1.800 bezoekers dachten mee.
In het najaar brainstormden bewoners en experts op basis van die publieksbevraging over mogelijke toekomstscenario’s. Dat leidde tot enkele concrete voorstellen: een grondige herwaardering van het landschapspark, een natuurlijk avonturenparcours in de slotgracht, de creatie van een hub voor Limburgse streekproducten, een eco-camping of andere nieuwe logiesvorm voor bezoekers. Ook werd duidelijk dat het verhaal van de familie Vilain XIIII als rode draad door dit domein moet lopen.
2023
Fase 3 - Ontwerpend onderzoek
Experimenteren in en rond het kasteel
In de zomer van 2023 slaat Toerisme Vlaanderen aan het experimenteren in en rond het Kasteel van Leut, op basis van de resultaten van de brainstorm. Bewoners en bezoekers kunnen dan opnieuw feedback geven op die experimenten.
Op basis daarvan krijgt het definitieve masterplan met de concrete invulling van het domein vorm.
2024
Fase 4 - Realisatie
Archiefonderzoek levert schat aan informatie op
Het archiefonderzoek van het Kasteel van Leut heeft een 150-tal brieven van de hand van de familie Vilain XIIII naar boven gebracht. Ze bieden ons een bijzondere inkijk in het leven op en rond het kasteeldomein in de 19de eeuw. In het voorjaar van 2024 zal iedereen dat ook zelf kunnen beleven tijdens een ‘podwalk’, een unieke podcastwandeling op en rondom het domein.
Fase 4 - Realisatie
Het masterplan is bekend
Het toekomstbeeld krijgt stilaan echt vorm, het masterplan is bekend! Bezoekers van het Kasteel van Leut zullen in de toekomst kunnen vertragen in het landschapspark, verblijven in het Gruytershuis en Koetshuis, zich verdiepen in de Maaslandse wijn en genieten of zelfs trouwen in het kasteel. Om het ondernemerschap van de familie Vilain XIIII in de verf te zetten, lanceert Toerisme Vlaanderen het merk Viertien.
Fase 4 - Realisatie
Toerisme Vlaanderen en VRT lanceren podwalks
VRT en Toerisme Vlaanderen slaan de handen in elkaar voor een nieuwe app die een unieke en verhalende manier van wandelen in Vlaanderen introduceert: VRT PodWalks. De app werd op 26 april gelanceerd. Arnout Hauben - televisiemaker en presentator - neemt de wandelaars mee voor podwalks rond vijf bijzondere erfgoedplekken verspreid in Vlaanderen. Zo kan je voortaan meewandelen dwars door de Lage Landen.
Fase 4 - Realisatie
Wijnstraat zet ‘wijnhistorisch’ verleden Kasteel van Leut in de kijker
Vlaanderen en Nederland lanceren een ‘wijnstraat’ om duurzaam wijntoerisme te ontwikkelen en te verbinden over vier wijngebieden: Hageland, Haspengouw, de Belgisch-Nederlandse Maasvallei en Mergelland/Zuid-Limburg. Er komt een wijnroute, die je in verschillende etappes kan wandelen of fietsen. Het Kasteel van Leut is een van de zes stopplaatsen langsheen het traject.
Fase 4 - Realisatie
Realisatie masterplan
Alles wordt in werk gesteld om het masterplan uit te voeren. Meer details qua inhoud en timing volgen.
Andere vragen?
Heb je nog andere vragen over het Kasteel van Leut? We staan klaar om ze te beantwoorden.